Uit het Witte Weekblad - week 11, 2000
Sloten - De Molen van Sloten is heel wat bezoekers gewend, maar de eierententoonstelling
van afgelopen weekend overtrof alle verwachtingen. Ruim 850 bezoekers bewonderden
in twee dagen tijd het werk van elf exposanten, die hiermee in één klap het
bezoekersrecord wisten te verbreken. Gelukkig hebben de eieren deze bezoekersexplosie
weerstaan. Een bijzondere tentoonstelling, die duidelijk niet genoeg had aan
twee bezoekdagen. De grote belangstelling is in elk geval een positieve graadmeter.
Soms moest er een stop worden ingelast, zodat de nieuwkomers rustig konden kijken.
unaniem was de bewondering voor het handwerk, maar soms ook ongeloof omdat mensenhanden
tot zulke hoge prestaties in staat zijn. Zijn dit wel echte eieren? De bezoekers
aan de eierententoonstelling in de Molen van Sloten konden het eigenlijk niet
geloven. Dat is oneindig veel meer dan zorgeloos een eitje tikken op de zondagmorgen.
Wethouder Rob van der Riet opende de tentoonstelling op zaterdag 11 maart en
stak daarbij zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Allemachtig knap,
allemachtig creatief en gemaakt met allemachtig veel geduld, wist hij de tentoonstelling
samen te vatten. Als ik een eitje tik, ligt hij in 23 stukken in elkaar, maar
wat je hier ziet gaat je verstand te boven. De voorbereiding heeft dan ook anderhalf
jaar in beslag genomen en daarmee heeft deze tentoonstelling een uniek karakter.
Deze exposanten zijn wel héél eiverig - voor deze gelegenheid met een korte
ei- bezig geweest. En wat een schitterende locatie voor deze tentoonstelling.
De eerste exposant bij binnenkomst was Petra
de Smit uit Lijnden. Zij bracht een ware hommage aan haar vader die dertig
jaar geleden overleed. Zijn creativiteit als banketbakker, maar ook als amateurschilder,
werd in miniatuur op een ei uitgebeeld. Een ganzenei wist Petra om te toveren
tot een uitklapbare fotolijst. Deze objecten zijn uiteraard niet te koop maar
voor de liefhebber zorgde Petra de Smit voor decoratieve handwerkjes.
Combinaties
Adele Hoek wist het
bewerken van de eieren goed te combineren met folkloristische Hindeloopen schildertechnieken.
Maar echt opzien baarden haar ganzeneieren die tot ware kastjes zijn omgebouwd.
Deurtjes die opengaan, tonen piepkleine stapeltjes linnengoed en piepkleine
laatjes laten zich makkelijk openen. met de miniatuur klompjes ervoor vormen
de siereieren een typisch Hollands plaatje.
Wat fijn filigraanpapier kan doen bewees Jo
de Groot uit Haarlem en opmerkelijk daarbij is de bijdrage van wijlen Joop
van de Poll. Sprookjesfiguren, gerold en geknipt uit witte memoblaadjes, kregen
een plaatsje in een ei. Don Quichotte, de Rattenvanger van Hamelen en Roodkapje
werden in sprekende taferelen neergezet. Zoals de Nieuwe kleren van de keizer,
die een naakte keizer laat zien met een piepklein, goudkleurig piemeltje. Humor
bezat de heer Van de Poll in elk geval. Eindeloos veel geduld moet Lydeke
Veldman bezitten om de eieren zo uit te zagen dat zij van Brussels kant
lijken. Breekbaar zijn deze eieren ook, in tegenstelling tot de houten eieren
van Klaas Dikstaal. Houten eieren hebben dankzij hun nerven elk een eigen compositie.
Bovendien zorgen de verschillende houtsoorten voor een kleurrijk geheel.
Duri Mantel uit Grouw
versierde haar eieren met traditioneel knipwerk. Het papier wordt met een fijn
schaartje tot een folkloristische afbeelding geknipt en vervolgens op het ei
geplakt. Een werkje dat vroeger door vele vrouwen werd gedaan.
Heel streekgebonden waren de eieren van Joke
van de Kaa uit Hengelo. Met zorg wordt een bloem of blaadje op een ei gelgd,
dat vervolgens wordt verpakt met uischillen, thee of spinaziebladeren. Daaromheen
gaat een doek en wordt een speciaal procédé gevolgd. Het resultaat van de licht-
en donkergekleurde afdrukken is opzienbarend mooi.
Plakplaatjes
Hummelfiguren, jonge vogeltjes in een nest en bloemmotieven omringd door een
loodband. Dat is het werk van Rian
van der Hout, die de eieren zo fijn beschildert dat zij steeds maar moet
uitleggen dat het beslist geen plakplaatjes zijn. Met een loep, en met liefde
voor details, zijn deze eieren beschilderd en het beslist waard om een ereplaats
in een vitrinekast te krijgen.
Het werken met Fimoklei is algemeen bekend, maar zoals Bianca
van As de Fimo bewerkt is heel bijzonder. Als porselein zo teer zijn de
rozenknopjes en de vogeltjes lijken zo weg te vliegen van het ei. Zelfs het
egeltje heeft ontelbare stekeltjes gekregen.
Nel Hombroek weet
te toveren met het penseel. Miniatuur landschappen met een molen, schattige
konijntjes of carnavaleske maskers. Het is haar allemaal wel toevertrouwd.
Gemmy Willemsen
van Belle Ambi liet zien dat de paastafel op smaakvolle wijze kan worden aangekleed
met exclusieve decoraties. Veelal handwerk, zoals de smakelijk uitziende taartjes
van beton, doen het steevast goed op de tuintafel. Wie geïnspireerd raakte bij
het zien van zoveel moois, kon doe-het-zelf-pakketjes aanschaffen om nog voor
de Pasen zijn eigen eieren te versieren.